„Mistrzowie Kodowania" to projekt realizowany przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Partnerami: Centrum Cyfrowym Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją CoderDojo, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” przy wsparciu grupy SuperBelfrzy RP.
Języki programowania, do niedawna domena wyłącznie informatyków staje się trzecim językiem, którym na poziomie podstawowym powinien znać każdy człowiek, aby lepiej móc rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany. Programowanie uczy nas kreatywnego i analitycznego myślenia oraz zasad funkcjonowania nowoczesnych technologii. Brak umiejętności rozumienia podstawowych działań komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu, co utrudnia młodzieży odnalezienie się w dzisiejszych realiach.
W tym roku szkolnym, po raz pierwszy do "Mistrzów Kodowania" dołączyła nasza szkoła.
W programie “Mistrzowie Kodowania” brało udział 8 uczniów zdolnych z klasy 2e (4 chłopców i 4 dziewczynki): Piotr Ć-G., Karol K., Maksymilian K., Filip P., Lena F., Zuzanna K., Zuzanna M., Aleksandra P.
Zajęcia były prowadzone w ramach kółka „Budujemy-Kodujemy” rozwijające uzdolnienia od października 2016r. do maja 2017r.
Na zajęciach dzieci uczyły się programowania w różnych dostępnych aplikacjach, narzędziach (klocki Lego Wedo 2.0, klocki lego Duplo, Scottie Go!), dzieci pracowały w grupach i indywidualnie.
Zajęcia zaczynaliśmy od budowania robotów z Lego WeDo i programowaniu ich w aplikacji Lego Education. Potem przeszliśmy na programowanie w języku blokowym z wykorzystaniem programu Scratch Junior dostępnym na systemie Android. Dzieci tworzyły projekt długoterminowy:własną grę „Labirynt”, animowali swoje duszki, tworzyli własny tor przeszkód, tworzyli własne algorytmy, wykorzystywali funkcję „kopert”, pętle.
Korzystaliśmy również z aplikacji: LightBotHour, BitByBit, SudokuKids, a także Scottie Go!, pracowaliśmy nietylko z wykorzystaniem komputerów PC, tabletów ale również kodowaliśmy off-line (bez użycia komputerów). Wykorzystaliśmy do tego klocki Lego Duplo – dzieci wpisywały odpowiedni kod na kartce papieru, tak aby „legowy ludzik” wiedziałw jaki sposób ma przejść przez „labirynt z klocków”, zaczynając od START kończąc na STOP, po drodze musiał omijając „lawy”.
Oprócz tego uczniowie bawili się w rozszyfrowanie tajemniczych obrazków, wykorzystując układ współrzędnych, opierając się nao dostępne materiały: Code+Maths=Fun.
Pracowaliśmy na platformie studio.code.org, na której znajdują się idealne ćwiczenia do wprowadzenia uczniów w temat programowania.
W ramach projektu “Mistrzów Kodowania” uczestniczyliśmy w obchodach Europejskiego Tygodnia Kodowania i Godziny Kodowania.
Uczniowie byli zachwyceni! Poprzez zabawę uczyli się podstaw programowania.