EUROPEAN DAY OF LANGUAGES

26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków. Jego idea zrodziła się z inicjatywy Komisji Europejskiej podczas Europejskiego Roku Języków w 2001 roku.

Jednym z głównych celów obchodów Europejskiego Dnia Języków jest ukazywanie korzyści płynących z uczenia się języków obcych, do których można zaliczyć:

  • umożliwienie porozumiewania się z rodzimymi użytkownikami języków w ich własnej mowie
  • swobodny przepływ ludzi
  • wymiana informacji
  • promowanie różnych form współpracy międzynarodowej
  • możliwość poznawania bogactwa językowego i kulturowego Europy
  • przełamywanie barier intelektualnych

W tym dniu szkoły, uczelnie i inne placówki oświatowe z krajów członkowskich Unii Europejskiej organizują różne imprezy związane z nauką języków.

Również w naszej szkole obchodziliśmy Europejski Dzień Języków w dniu 26 września bieżącego roku. Nauczyciele języka angielskiego i niemieckiego wraz z uczniami przygotowali wiele atrakcji, aby uczcić ten dzień.

Uczniowie z klas I-VI, którzy uczą się tylko języka angielskiego, mieli okazję przyozdobić swoje ubrania symbolami charakterystycznymi dla krajów angielskiego obszaru językowego, czyli Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii, Kanady, Irlandii i RPA. Dzieci najczęściej wybierały flagi tych państw jako element swojego stroju. Niektórzy uczniowie  wykonali zabawne nakrycia głowy.

Młodzież z klas VII  i VIII, która oprócz języka angielskiego uczy się również języka niemieckiego, do przyozdabiania swojego wizerunku mogła wybierać symbole charakterystyczne dla krajów niemieckiego obszaru językowego: Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Lichtensteinu.

Podczas całego tygodnia na lekcjach języków obcych uczniowie prezentowali ciekawostki związane z krajami angielskiego i niemieckiego obszaru językowego. Przygotowali prezentacje multimedialne. Prezentowali piosenki,  łamańce językowe, reklamy i uczyli ich swoich kolegów. Ciekawym elementem lekcji były zadania w formie quizu Kahoot przygotowane przez uczniów dla swoich kolegów.

Uczniowie klasy VII przynieśli i zaprezentowali kolegom pochodzące z prywatnych kolekcji ich rodziców przedwojenne niemieckie książki, atlasy, monety i inne pamiątki.

Ponadto, Sofiya, uczennica klasy VIIIa, która pochodzi z Ukrainy i uczy się w naszej szkole, opowiedziała o swoim kraju, zwyczajach i życiu codziennym. Pokazała też swoim kolegom jak wyglądają chrywny, czyli waluta ukraińska.

Uczeń klasy VIIb, Kacper, który przez kilka lat mieszkał i uczęszczał do niemieckiej szkoły przygotował lekcję z rozmówkami niemieckimi.

Szczególnie atrakcyjnie po angielsku opowiadała o Anglii Maja, uczennica klasy IVa, która przez większość swojego życia mieszkała na terenie Zjednoczonego Królestwa i uczęszczała do angielskiej szkoły. Dziewczynka zaprezentowała swój mundurek szkolny (również w wersji letniej), flagę oraz pamiątkowe  fotografie.

Inna uczennica, która interesuje się Turcją, nauczyła swoich kolegów kilku tureckich słów.

Klasa III, która aktualnie przerabia lekturę Astrid Lindgren pod tytułem „Dzieci z Bullerbyn”,  nauczyła się kilku prostych zwrotów po szwedzku.

Cały dzień upłynął w miłej i radosnej atmosferze. Uczniowie zaangażowali się w zabawy i z zapałem uczestniczyli w przygotowanych dla nich zadaniach. W atrakcyjny dla siebie sposób przyswoili dużą dawkę wiedzy. Zrozumieli, że nauka języka obcego jest kluczem do poznania tożsamości, kultury oraz zwyczajów ludzi pochodzących z innych krajów.