EUROPEAN DAY OF LANGUAGES
26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków. Jego idea zrodziła się z inicjatywy Komisji Europejskiej podczas Europejskiego Roku Języków w 2001 roku.
Jednym z głównych celów obchodów Europejskiego Dnia Języków jest ukazywanie korzyści płynących z uczenia się języków obcych, do których można zaliczyć:
- umożliwienie porozumiewania się z rodzimymi użytkownikami języków w ich własnej mowie
- swobodny przepływ ludzi
- wymiana informacji
- promowanie różnych form współpracy międzynarodowej
- możliwość poznawania bogactwa językowego i kulturowego Europy
- przełamywanie barier intelektualnych
W tym dniu szkoły, uczelnie i inne placówki oświatowe z krajów członkowskich Unii Europejskiej organizują różne imprezy związane z nauką języków.
Również w naszej szkole obchodziliśmy Europejski Dzień Języków w dniu 26 września bieżącego roku. Nauczyciele języka angielskiego i niemieckiego wraz z uczniami przygotowali wiele atrakcji, aby uczcić ten dzień.
Uczniowie z klas I-VI, którzy uczą się tylko języka angielskiego, mieli okazję przyozdobić swoje ubrania symbolami charakterystycznymi dla krajów angielskiego obszaru językowego, czyli Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Australii, Nowej Zelandii, Kanady, Irlandii i RPA. Dzieci najczęściej wybierały flagi tych państw jako element swojego stroju. Niektórzy uczniowie wykonali zabawne nakrycia głowy.
Młodzież z klas VII i VIII, która oprócz języka angielskiego uczy się również języka niemieckiego, do przyozdabiania swojego wizerunku mogła wybierać symbole charakterystyczne dla krajów niemieckiego obszaru językowego: Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Lichtensteinu.
Podczas całego tygodnia na lekcjach języków obcych uczniowie prezentowali ciekawostki związane z krajami angielskiego i niemieckiego obszaru językowego. Przygotowali prezentacje multimedialne. Prezentowali piosenki, łamańce językowe, reklamy i uczyli ich swoich kolegów. Ciekawym elementem lekcji były zadania w formie quizu Kahoot przygotowane przez uczniów dla swoich kolegów.
Uczniowie klasy VII przynieśli i zaprezentowali kolegom pochodzące z prywatnych kolekcji ich rodziców przedwojenne niemieckie książki, atlasy, monety i inne pamiątki.
Ponadto, Sofiya, uczennica klasy VIIIa, która pochodzi z Ukrainy i uczy się w naszej szkole, opowiedziała o swoim kraju, zwyczajach i życiu codziennym. Pokazała też swoim kolegom jak wyglądają chrywny, czyli waluta ukraińska.
Uczeń klasy VIIb, Kacper, który przez kilka lat mieszkał i uczęszczał do niemieckiej szkoły przygotował lekcję z rozmówkami niemieckimi.
Szczególnie atrakcyjnie po angielsku opowiadała o Anglii Maja, uczennica klasy IVa, która przez większość swojego życia mieszkała na terenie Zjednoczonego Królestwa i uczęszczała do angielskiej szkoły. Dziewczynka zaprezentowała swój mundurek szkolny (również w wersji letniej), flagę oraz pamiątkowe fotografie.
Inna uczennica, która interesuje się Turcją, nauczyła swoich kolegów kilku tureckich słów.
Klasa III, która aktualnie przerabia lekturę Astrid Lindgren pod tytułem „Dzieci z Bullerbyn”, nauczyła się kilku prostych zwrotów po szwedzku.
Cały dzień upłynął w miłej i radosnej atmosferze. Uczniowie zaangażowali się w zabawy i z zapałem uczestniczyli w przygotowanych dla nich zadaniach. W atrakcyjny dla siebie sposób przyswoili dużą dawkę wiedzy. Zrozumieli, że nauka języka obcego jest kluczem do poznania tożsamości, kultury oraz zwyczajów ludzi pochodzących z innych krajów.