blue

9 X , w ramach projektu eTwinning The Blue Planet Day,  obchodziliśmy Dzień Błękitnej Planety i Dzień Drzewa  pod hasłem "Drzew nigdy za wiele".  Rola drzew w naszym środowisku jest ogromna.  Dziś borykamy się ze zmianami klimatu, jego ociepleniem, suszą i brakiem wody oraz skutkami pod postacią anomalii pogodowych , tymczasem drzewa  wpływają na klimat całego otoczenia. Łagodzą działania wysokiej temperatury i wiatru oraz nawilżają powietrze. Pochłaniają ciepło dając efekt naturalnego chłodu, wypuszczając do atmosfery mniej ciepła niż inne ekosystemy. Drzewa na terenach miejskich mogą obniżyć latem temperaturę otoczenia nawet o 10 oC, w porównaniu z terenem bez drzew.  Korzenie drzew umacniają glebę, zabezpieczając ją przed erozją. Drzewa znacznie hamują pęd wiatru,  podtrzymują obieg wody, gromadzą i zatrzymują jej znaczne ilości. Drzewa spowalniają też spływ wody deszczowej i za pomocą systemu korzeni wprowadzają ją w głąb ziemi, dzięki czemu rzeki i podziemne zbiorniki wodne mogą się z powrotem napełniać. W okresie topnienia śniegu i w czasie długotrwałych deszczy lasy chronią kraj przed powodziami, gdyż chłonąc wodę przeciwdziałają niebezpieczeństwu wylewów. Na terenach zurbanizowanych korzenie drzew pobierają z gleby i dezaktywują związki metali ciężkich. Drzewa przyczyniają się również do umocnienia brzegów rzek i stawów. Drzewa wywierają także wielki wpływ na zdrowie ludzi i zwierząt - to „zielone płuca”. W procesie fotosyntezy pobierają z powietrza dwutlenek węgla, zatrzymują węgiel i oddają życiodajny dla większości organizmów tlen.  

Tego dnia błękitnie się zrobiło w szkole, ponieważ uczniowie i nauczyciele poprzez błękitne elementy garderoby pokazali, że identyfikują się z wszystkimi, których los naszej planety nie jest obcy.  Uczniowie rozmawiali o zmianach klimatu, o bioróżnorodnościa , także o roli drzew. Na korytarzu  wyeksponowano prace plastyczne przygotowane przez uczniów. Tematem prac były drzewa.  

Uczniowie mieli okazję uświadomić sobie, że każdy może poprzez niewielka zmianę swoich nawyków poprawić stan środowiska naturalnego. Uczniowie zapisywali na "liściach" działanie, którego chcą się podjąć, aby powstrzymać niekorzystne zmiany i zmniejszyć negatywny wpływ człowieka na stan środowiska. Nawiązując do starej tradycji "opiekuńczych drzew" klasy I-III  odwiedziły tego dnia swoje  ulubione drzewa. "Świetliczaki" przygotowały plakaty i projekty logotypu na konkurs.